4 Mart 2013 Pazartesi

Arjantin Tango Camiasına Tebrikler!

23 Şubat 2013 tarihinde İstanbul'da düzenlenen TDSF Arjantin Tango Türkiye Şampiyonası yarışma sonuçlarına ilk baktığımda oldukça şaşırdığımı belirterek söze girmek isterim.

Bunca yıldır düzenlenen onca salsa yarışmasının yanında, toplasanız 10 taneye ulaşmayacak tango yarışması düzenlenmişken veya salsada yarışan kulüp / çift sayısı tangodan 3-4 kat fazlayken, salsada yaşanan yarışma akışı, tur dizaynları gibi problemlerin, yarışmalara pek de alışık olmayan tango branşında daha büyük ölçekte yaşanacağını düşünmüştüm. Neyse ki yanılmışım.

Öncelikle şuradan başlayalım, bu açık (Open) bir yarışmaydı. Yani klasmanlar içerisinde ayrı değerlendirmeler yapılmadan, tüm klasmanlardaki sporcuların birlikte yarışarak, "en iyinin*" bulunduğu bir yarışma diyebiliriz. Buradaki "en iyi" ibaresini daha sonra dönmek üzere bir kenara not edelim, tanımlamakta fayda var.

Yarışmayı izlemedim fakat skating raporu yarışmanın teknik açıdan seyriyle ilgili her şeyi ortaya koyuyor. Elbette orada bulunmayıp, yarışmayı izlemediğimden, izlemiş olsam da Arj.Tango konusunda "şu çift daha iyiydi" diyemeyeceğimden bu konuda yorum yapmayacağım. Tamamen skating raporu üzerinden değerlendireceğim, alışılageldiği üzere.

Skating raporunu şu adresten indirebilirsiniz:
http://www.tdsf.gov.tr/arjantin-tango-turkiye-sampiyonasi-sonuclari

(Bu arada skating raporu nasıl okunur, nasıl hesaplanır öğrenmek isteyen arkadaşlarımız için şuraya bir göz atmalarını tavsiye ediyorum. 9 Mart Cumartesi düzenlenecek seminerle ilgili bilgilendirmedir... İstanbul dışındaki illerde bilahare düzenlenecektir:
http://www.facebook.com/events/429306597152540/ )

Yarışmanın en önemli yaş grubu Yetişkinlerde toplam 35 çift yarışmış. 11 hakemin görev yaptığı bu yaş grubunda, ilk turda hakemler 18 çifti direkt olarak 2. tura (çeyrek final) seçmişler. Geriye kalan 17 çift arasında yapılan "Redance" sonrası 6 çift daha eklenerek, 24 çifte inilmiş. Sonrasında 24 çiftten 12'ye ve hemen akabinde de final için 6 çifte inilmiştir. Son derece normal, başarılı bir eleme sistemi ve tur düzenlemesi olduğunu söylememiz ve planlamayı yapanları tebrik etmemiz gerekir. Sanıyorum salsa branşında bu düzenleme işlerini yapan arkadaşların Arjantin Tango muaddilerini örnek almaları gerektiğini söylersek, yanılmış olmayız. Kuralına uygun, ders niteliğinde, kitap gibi bir yarışma akışı, turlar açısından.

Öte yandan hakem değerlendirmelerinde bazı tutarsızlıklar görüyoruz. Mesela finalden önceki iki turda da "+" vermediği, yani "bence sen üst turu hak etmiyorsun" dediği, bir çifte finalde 1.'lik ve 2.'lik gibi puanlar veren hakemler göze çarpmaktadır. Elbette turdan tura performanslar değişebilir. Elbette finaldeki solo performanslar etkili olabilir. Ancak yine de final öncesi turda "+" alamayan, yani o hakemein gözünde ilk 6'ya giremeyen bir sporcu, 10 dakika sonra aynı hakemden 1.'lik alıyorsa, bu durumu değerelendirmek gerekir. 

Benzer bir tutarsızlığı hakemler arasında da değerlendirmekte fayda vardır. Yani aynı çifte, aynı turdaki performansa istinaden hem 1, hem de 6 veren hakemler olması da düşündürücüdür. İşte daha önce aklınızda tutmanızı rica ettiğim "en iyi" mevzusuna burada değinebiliriz. Hakemlerin puanları arasındaki bu tür büyük farklar, "en iyilerinin" farklı sporcular olduğunu gösteriyor. Bu da değerlendirme kriterleri içinde "kişisel beğeni" faktörünün, bir "spor branşında" olması gerekenden daha büyük bir etkisi olduğunu gösteriyor. Demek ki sistem henüz her hakem için tam olarak standart ve ortak olan bir değerlendirme kriterine sahip değil. Bir başka deyişle hakemler yeterince "aynı noktadan bakmaya" zorlanmıyorlar. Kurallar halen "Kişisel beğenileri" minimuma indirecek kadar etkili değil. Hakem arkadaşlarımız üzerlerine alınmasınlar. Şu an bu sıkıntıların önüne geçmek pek mümkün değil. En azından Arjantin Tango'da  Zaten bu tip tutarsızlıkları ortadan kaldırmanın yolu "hakemleri düzeltmek" değil, kuralları netleştirmektir. Tıpkı dans sporunda son 60-70 senede olduğu veya salsa branşında bir türlü olamadığı gibi. :)

Bu arada söylemeden es geçemeyeceğim, Arjantin Tango Yarışma Talimatı'nı hazırlayan arkadaşlara da bir tebrik göndermemiz gerekiyor. Çok doğru bir yeri örnek alarak (dans sporu branşı), çok doğru bir talimat hazırlamışlar. Açıkçası bunca zamandır yazmamıza, çizmemize, anlatmamıza rağmen salsa branşında bu yolda en ufak bir ilerleme sağlanamamışken, Arjantin Tango'da bu anlamda atılmış adımlar görmek son derece memnuniyet verici... Düzeltilmesi gereken yerler mutlaka ve her zaman olacaktır. Spor dinamiktir, değişim gerektirir. Ancak tamamını okumamış olsam da, talimatın genel üslubu, jargonu, içeriği ve özellikle de aşağıda paylaştığım maddeleri çok hoşuma gitti. Salsa branşında yıllardır baş ağrıtan "Başhakem insiyatifi", "teknik komite insiyatifi" gibi ibarelerin bu maddelerde yer almaması sevindiricidir Arjantin Tango açısından. Şimdi size uzak ve anlamsız geliyor belki ama değerini bilin sevgili tangocular. :)

Yarışma talimatını şuradan indirebilirsiniz: http://www.tdsf.gov.tr/mevzuatlar
Bahsi geçen talimatın "YARIŞMA KURALLARI VE YAPILIŞI" adlı başlığında yer alan aşağıdaki maddelerdir methiyelerimin sebebi... Salsada çok taze acıları olan bir mevzu olduğundan, tangodaki bu güzelliğin altını çizmek istedim.



Madde 10.  Final turu 6 çiften oluşmaktadır. Ancak yarı finalden final turuna geçerken çift sayısı 6 dan fazla olduğu durumlarda,


10- a. 1 fazla olduğunda, final turunda yarışacak çiftlerin sayısı önceden belirlenen çift sayısından bir fazla olur.10- b. 2  ve daha fazla olduğunda ise, final turunda çift sayısı  en fazla 7’ye düşünceye kadar finale alan çiftler arasından, tüm dansların toplamında en az oy (X) almış çiftler elenir.
Madde 12.
 Final turu en az 3 en fazla 7 çiftten oluşabilir.

Ne yalan söyleyeyim, benim adıma bu kadarı bile fazlasıyla tatmin edicidir. Bu denli az yarışması olan bir branşta, yarışan, yarıştıran, değerlendiren herkesin "yahu bu dansın yarışması olmaz aslında" sözlerini içten içe sarfettiği bir ortamda, mutlaka eksikleri olsa da belli bir düzen yaratabilmiş olmak son derece önemli bir adımdır. Bunun da gerek komitelerde görev alan kişilerin, gerek hakemlerin, gerekse yarışmacıların karakterleri, temel insani özellikleri ve eğitim düzeyleriyle ilgili olduğunu düşünüyorum. Umuyorum aynı çizgi devam eder. Darısı diğer "SOSYAL" branşların başına...

Sevgiler

E.Ö ;)




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder