28 Ocak 2013 Pazartesi

Yazmak Kolay (!)

Geçtiğimiz hafta İzmir'de gerçekleşen TDSF Kulüplerarası Salsa Şampiyonası 3. Ayak yarışmasının skating raporları kamuoyuyla paylaşıldı. Çok istememe rağmen işlerimden dolayı maalesef yarışmayı izlemeye gidemedim. Ancak genel olarak sorunsuz geçtiğine dair yorumlar aldım. Önceki yarışmalarda akışla ilgili yaşanan aksaklıklar ve uygulamadaki hataların tekrar edip etmediğini görebilmek amacıyla skating raporunu inceledim. Altı çizilmesi gereken en önemli nokta, geçtiğimiz 2011 sonunda düzenlenen İstanbul ayağından bu yana C klasmandaki eleme turlarının ve elenecek çift sayısının bir türlü olması gereken makul seviyeye çekilememesidir. Her yarışmadan sonra eleştirdiğimiz ilk nokta 100'ün üzerinde çiftin katılımıyla gerçekleşen bu klasmandaki eleme yöntemi olmasına rağmen, işin doğrusu bir türlü uygulanamıyor. Şimdi bunu inceleyelim:

Skating raporunun bulunduğu sayfa:
http://www.tdsf.gov.tr/yarisma-sonuclari

Yarışmaya C klasmandan 105 çift katıldığını görüyoruz. Bu 105 çift (yaklaşık 10 heat belki daha fazla) arasından hakemler ilk turdaki heat'ler sonrasında 48 çifti 2. tura gönderiyorlar. Ardından kalan 57 çift (en az 6 heat) arasında "Redance" turu yapılıyor. Buraya kadar her şey normal. Ancak redance turunda 57 çift arasından 50 tanesi üst tıra çıkmaya hak kazanınca sıkıntı başlıyor. Zira 105 çiftten 98 çifte inmek için, yani sadece 7 çift elemek için haddinden fazla çaba ve zaman harcanmış oluyor. Redance uygulamasının ilk adımı olan 48 çiftin direkt üst tura seçilmesi doğru. Ancak "redance"in gerçekten bir anlam kazanması için kalan 57 çift arasından 24 çift seçilmelidir. Böylece 2. turda yarışacak toplam çift sayısı 98 değil, 72 olacaktır.

Yarışmanın 3. turundan itibaren C klasmanda işler yoluna girmiş. Sayı önce 98 çiftten 68'e, sonra sırasıyla her yarışmanın kutsal sayısı olan 48'e, 25'e, 12'ye ve finalde de 7 çifte düşürülmüş. Buralarda sıkıntı yaşanmamış. Ancak normal şartlarda olması gereken, 2. tura 68 çiftle çıkıp, 3. turda 48'e düşmeye çalışmak olmalıydı. Redance uygulaması maalesef doğru kullanılmadığından organizasyona fayda yerine zarar vermiş. Uygulamada yapılan hata ise Redance turunda hakemlere 57 çift arasından 40-41 çift seçmelerine yönelik verilen talimattan kaynaklanmaktadır. Skating raporunda her hakemin redance turunda verdikleri toplam "+" işaretlerini sayarsanız, 40-41 gibi bir rakama ulaşıyorsunuz. Haliyle 57 çiftin yer aldığı bir turda 9 hakemle 41 çift seçmeye çalışırsanız, eşitlikler sizi 50 çifti yukarı çıkarmaya da zorlayacaktır.

Bu sene daha önceki her yarışma sonrasında olduğu gibi tekrar ifade etmekte fayda görüyorum. Umarım bir dahaki yarışmada aynı hata yaşanmaz... Redance turu 105 çiftten 98'e inmek için kullanılmaz. Bu şekilde kullanırsanız fayda yerine zarar getirir. Redance çok sayıda çifti incelikle, titizlikle inceleybilmek, eleyebilmek için kullanılan bir yöntemdir. Redance'e katılan çiftlerin yarısını elemeniz gerekir ki 2. tur makul bir yerden devam edebilisin. Hatayı önceki yarışmalarda skating masasından gelen yanlış bilgilere yönelten yorumlar duydum daha önce. Ancak görülüyor ki skating masasında bir kabahat yok; en azından bu yarışmada... Hata Redance turunda 57 çift arasından 41 tane işaretleme talimatı verilmesindedir. Bu da zaten salsa branşındaki hakemlerin skating sistemiyle ilgili bilgi eksikliklerini ciddi şekilde ortaya koymaktadır. Onca seminerde hakemlerin bu yönde eğitilmesini sağlamayan federasyon görevlileri ve birimlerini de unutmamak lazım elbette...

Hakem Değerlendirmeleri ve Koreografisiz Finaller:

Bu sezon gözümüze çarpan bir diğer konu da, salsa yarışmalarında C ve B klasmanlarda final turlarında koreografi yapılmaması ve bunun hakem değerlendirmelerine yansıma şeklidir. Evet c klasmanda daha önce de koreografi yapılmıyordu ancak B klasmanda -ki içlerinde artık net bir şekilde A'da yarışması gereken çiftler var, bu da ayrı bir konu- bu koreografisiz final uygulaması bu sene hayata geçirildi.

Öncelikle salsada belirli bir seviyenin üzerinde kaliteye sahip çiftlerin aralarındaki farkı 2 dakikalık bir müzikte, çift başına 15 saniye düşecek şekilde görmeniz pek de kolay değil. Zira her zaman söylediğimiz gibi, salsada net kurallarr yok. Bırakın hataları, doğruları bile kural kitapçığınızda net bir şekilde tanımlamamış olduğunuzdan elinizde böylesine hızlı bir değerlendirme yapacak "malzeme" ve done yok. Bu yüzdendir ki geçtiğimiz yıllarda final öncesi turlarda bazı hakemlerden "+" alamamış olmasına rağmen, aynı hakemler tarafından final koreografisi sonrası ilk 3'e sokulan çiftler olabiliyordu. Bunu "freestyle'da etkilememiş olsa da final koreografisiyle herkesin gözüne girdi" gibi bir cümleyle izah edebilirsiniz. Çiftlerin freestyle ve koreografi performansları arasında ciddi farklar olabilir ne de olsa.

Fakat aynı durumu şu an geçerli kılacak bir ortam yok. Yeni sisteme göre finalde de freestyle dansedildiğinden, çiftlerin yarı-final ve final performansları arasında dramatik farklar olmasını beklemek yanlış olur. Böylesine bir farkı 15-20 dakikalık arayla salsa gibi kuralları belli olmayan bir dansta ortaya koymak da, hakem olarak görebilmek de neredeyse imkansızdır zaten. Hal böyleyken, bir hakemin yarı-finalde "+" vermediği bir çifte finalde 1, 2 veya 3.lük vermesi normal değildir. Cümleye dökecek olursak:

Yarı-finalde bir çifte "+" vermemek = "Bu çift ilk 6'ya girecek kadar iyi değil"
Finalde bir çifte 1, 2 veya 3 vermek = "Bu çift mutlaka ilk 3'te olmalıdır"

Böyle bir puanlama yapan hakeme sormak gerekir, "hangi söylemin doğru?" diye. Zira hakemin kendi puanlamalarında bir tutarsızlık yaşadığı aşikardır. Bunun nedenleri araştırılmalıdır. Objektif kurallardan bu denli yoksun, kararların tamamen kişisel beğeniyle ve herhangi bir sorumluluk duygusu hissetme gereksinimi olmadan verilebildiği bir ortamda, üzülerek söylüyorum ki, kötü niye ve kişisel kazançların öne çıkarılması fazlasıyla mümkündür.

Çözüm adına birden fazla yöntem önerebiliriz. Öncelikle salsanın acilen kurallaştırılması gerekiyor.. Hakemlerin net olarak referans alabilecekleri, yoruma katiyen açık olmayan kurallar getirilmeli. Mesela "24 çift ve üzerindeki katılımlarda redance uygulanabilir" cümlesi  "24 çift ve üzerindeki katılımlarda redance uygulanır" haline getirilmelidir. Net, yoruma açık olmayan kurallar...

İkinci çözüm, tüm klasmanlarda final koreografisi uygulanmasıdır. Büyük bir sorun yaratacağını zannetmiyorum. Koreografi süresini 2 dakikayla sınırlamanız halinde C klasmanda ve B klasmanda toplam 30 dakikalık bir ek süre ihtiyacı doğacaktır. Bu da c klasmanda redance'in yanlış uygulanması sonucu kaybedilen süreye denk gelmektedir. Yani, redance'i doğru uygularsanız, C klasmandaki yarışmacılara da koreografi ile finalde yarışma heyecanını tattırabilirsiniz...

Üçüncü çözüm de şu an hakem komitesinde yer alan arkadaşlarımızın üzerinde çalıştıklarını düşündüğüm, hakem denetleme ve değerlendirme sistemini hayata geçirmektir. Her hakem verdiği her puanın ve işaretin büyük bir sorumluluk olduğunu bilmeli ve buna göre davranmalıdır. Yaptırımlar getirilmeli ve istisnasız uygulanmalıdır. Yakında bu konuda somut adımlar göreceğimizi düşünüyorum.

İzmir'deki yaırşmaya dair ilk etapta gördüğüm sıkıntılar bunlar. Yarışmayı yerinde izlemediğimden daha fazla detaya yer veremiyorum. Bu bilgiler de sadece skating raporuna istinaden görebildiklerim üzerinedir. Bu sebeple de son derece objektiftir.

Bu yazı "Sayfalarca yazı yazmanın kolay olduğunu" düşünüp, bunu dile getiren fakat o "kolayca" yazılan sayfaların ne anlattığına bir kez olsun dönüp bakmayan, "acaba ne diyor, haklı olabilir mi" diye düşünüp de aynaya bakmayacak kadar "kusursuz" olduğuna inanan insanlara ithaf edilmiştir. Bundan sonra da her ne koşulda olursa olsun ithaf edilmeye devam edecektir...

Sevgiler. EÖ !






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder